fredag 27 december 2013

27 december

Ikväll tändes ytterligare en stjärna på himlen då min fina gammelmormor Elna somnade in för sista gången. Nästan 97 år gammal blev hon. Jag som inte kände henne så väl minns bara saker som hennes envishet, historien om hur hon förnyade körkortet vid typ 90 års ålder fast hon inte såg över ratten är en klassiker vid det här laget.  "Det kunde ju vara bra att ha" sa hon. Samma envisa dam var också ute simmade i sjön på gamla dar, med badskorna på såklart. Hon hade en hund för ganska många år sen nu, lilla Lucas som i stort inte kunde andas. Snarkade gjorde han värre än någon annan på hela jorden tror jag. Hon var tuff Elna. Inte en enda av mina födelsedagar har hon missat på 20 år, korten kom i brevlådan varje år. Hon har uppfostrat min mormor, en av de personer här i världen som jag verkligen avgudar. Jag hoppas att hon fick uppleva allt hon önskat i sitt långa liv, att hon kände sig redo och att hon nu är fri från alla problem som åldern ställt till med. Jag hoppas att hon återser några av de människor hon älskat under åren och att hon har det bra, vart hon än nu tagit vägen. 

Vila i frid kära mormors mor, vi kommer sakna dig. 

1 kommentar: