onsdag 1 januari 2014

2013 - del 1

Förra januari minns jag att det var betydligt kallare än det är just nu, hästarna stod med dun- och halstäcken och vi hade antagligen dubbla långkallingar. Hästarna var i full gång efter sin julledighet och det klipptes dagligen som på rullande band. Vi hade dessutom väldigt många hästar och att ca 20-30 hästar blev motionerade varje dag var inget ovanligt. Får mig att uppskatta dagens hästantal betydligt mer.










Februari inledde vi med den legendariska Göteborg-resan som nog går under kategorin "What happens in Götet stays in Götet". Vi hade roligt i alla fall, och det var en betydligt lugnare skara på hemresan.



Några dagar senare packade jag och chefen ihop för årets första utflykt med Valle & Luxan. Vi åkte till Runsten på kurs för Piet Raijmakers. Valle som nyss lämnat livet som 4-åring hade en tuff helg, men lärde sig jättemycket. Luxan var megapigg som vanligt och det var nära att det blev tårtor...









Den 12 februari kom vår älskade Toto hem igen efter att ha varit ute på äventyr utan oss. Jag som inte kände Toto så väl då, utan mest levde på skräckhistorier, visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta, men under året som gått har jag lärt mig älska denna underbara lilla häst och alla hans tricks.



Vi åkte på årets första tävling i Örebro med småkidsen! Det var kallt minns jag.



Jönssonligan (jag, Madde & Jessica) levde rövare och hittade på massa konstiga saker. Höjdpunkten var när vi var på Björn Gustafsson. Han är ju så rolig att man nästan kissar på sig. Det var också här nån gång som Jessica slutade och 3 blev till 2.










I månadsskiftet blev det dags för årets första meeting i Högbo. Det var snöstorm och superduperkallt, men det var ändå väldigt roligt. Torimo gjorde sitt första meeting och Stella hade med sig grisprinsessan för första gången. Lady var med, och jag undrar om inte det var en av de sista tävlingarna hon gjorde? Hästarna hoppade fint! Hjärtat plockade massa pris, och om jag inte minns helt fel så tror jag Luxan plockade pris i sin första omhoppning :)









I mars öppnade Burger King i Arboga och om vi bara får hit Max också kommer snabbmatsutbudet vara komplett. Kom igen nu! Några dagar senare tittade Irmas lilla bebis ut. Fina lilla Nova som tyvärr var sjuk och naturligt somnade in efter bara några dagar.



I Södertälje hade vi med ett gäng 5-åringar som debuterade 1,20 och majoriteten var faktiskt felfria!



Det var också nu som hela Candy-hysterin inleddes. Bilden vi publicerade då har idag 392 likes och 11 delningar på facebook. Det har skrivits om henne på både Hippson och Hästmagazinet, och varje gång vi numera lägger ut en bild på just Candy får den alltid några extra likes i jämförelse med alla andra. Hon är verkligen one of a kind. Här kan ni läsa om vad Hippson skrev om får fina grå!



Vi styrde lastbilen mot Lidköping och hade en superhelg med massa placeringar. Bland annat debuterade Toto 1,30 felfritt och Savanna kom 2:a i 1,40. Hjärtat och Savanna vann en varsin 1,30 också!









Sen blev det april och snön smälte. Vi var med och invigde tävlingarna på Sundbyholm och älskade det redan då.







Låt oss inte glömma att lilla Ivar kom till världen också! Världens i särklass sötaste fölunge.



27 april var äntligen dagen då det var premiär för nakna hästar i hagarna. 7 maj gick vi i t-shirt från morgon till kväll. Kan vara bra att veta inför våren menar jag.



I maj inledde vi en period av tävlande på Jump Club då Savanna jagade en Butet-sadel i deras nya liga. Hon slutade tillslut tvåa, attans! Hon började dock väldigt bra med en seger i 1,30! Det var också nu vi reste runt med Vikarien när Lasse var på verkstan. Det som var väldigt spännande första gången slutade med att vi var rätt sura och lärde oss uppskatta Lasse extremt mycket, trots att han inte innehar lika många lyxigheter.



Droppan flyttade in!! Jag gillade henne inte alls i början, men hon klättrade snabbt in på favoritlistan där hon nu delar ledning med några andra stjärnor.



Vi gjorde lilla och stora Norrköping och jag minns inte ens hur det gick mer än att Hjärtat som vanligt plockade pris och att Candy debuterade 1,30 med fyra felfria rundor. Hur det gick till vet jag inte. Hon är ju inte klok! De andra unghästarna gjorde några fina rundor och tog sig några steg närmre Falsterbo.













Vi inledde juni med att Toto och Valle fixade sina biljetter till Falsterbo!



Och några dagar senare även Droppis! Droppan gillar inte alls att hoppa fram, hon vill mest stå och tjura i ett hörn. Och jag minns att vi på den här tävlingen undrade hur det överhuvudtaget skulle gå att hoppa ett hinder. Och sen går hon in på banan och hoppar felfritt, haha.



I mitten av juni var det kalas för fulla muggar när Sofia tog studenten och Ronny fyllde år!





Sen blev det dags för ridläger och i takt med att stallet & huset fylldes av ponnysar & barn flyttade jag med glädje till Lasse i några dagar.





Och så blev det midsommar!



Och så blev det semester!



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar