söndag 2 december 2012

2 december


TOLV MINUS, vet ni hur kallt det är?? Det är ungefär det kallaste det blir i Skåne på vintern... Det är så kallt att snoret långt in i näsan fryser. Det är också så kallt att man är illa tvungen att ha dubbla långkallingar om man inte vill få köldskador. Överlevnadstips för den kommande vintern mottages tacksamt!


Elina full med snö

Idag har ändå varit en perfekt dag! Jag har verkligen börjat uppskatta det tempot som hålls här på gården vintertid. Mycket mindre stress och mycket mer kvalitetstid! Man har ju tom tid att pussa lite på hästarna emellanåt. Bäst att pussa är Majsan för hon gör det på kommando hahaha. Men Challe, Hjärtat & Exet är också väldigt bra.

Imorse trimmade jag Hjärtat lite, han är galet pigg i kylan! Piper och skuttar lite då och då, värt att tillägga är ju att Hjärtat i normala fall är en ganska långsam häst.. ;) Sen hoppade jag nya Philip för Stina, han var duktig. Och så är han på samma snällhets-nivå som Exet, och han är ändå bara 4 år. Jag gillar snälla unghästar! Jag & Jessica ska få en varsin unghäst till, Rio & Lalle, som är småbröder till SoTji & Loop. Dom är inte mycket ridna alls, och jag har försökt få min chef att förstå att det där med 3-åringar egentligen inte alls är min grej (är alltid lika lättad när jag hoppar av frivilligt med skinnet i behåll), men jag tror hon ignorerar mig. Bäst för den där Lalle att han inte har någon form av sadeltvång eller andra busigheter för sig. Loop var ju iafl dösnäll, så jag hoppas att han fått det från sin mor...


Gulliga Philip

Ebba & Siri kom förbi med Bob & Emil som behövde klippas. Jag hade nästan glömt hur det var att klippa 5 cm lång päls, och dessutom behöva göra snygga linjer. I fortsättningen håller jag mig nog till mina kungliga kollegor med minimal pälsväxt som ska helt väck.


Idag har även Majsan kommit ut på en liten tur, hon var väldigt glad för det och var väldigt pigg och glad. Majsan är väldigt stor och man känner sig som en pygmé när man går bredvid henne, men när man sitter på så är det som att rida vilken häst som helst. Så känslig och fin trots att hon är stor! Jag har även hunnit med att rida Cappi, som var superbra som vanligt! Jag tror alla älskar att rida honom. Han har liksom aldrig en dålig dag!


Majsan med fina flätor

Oh shit, vet ni vad jag precis kom på. Loop är snäll, Philip är snäll. Dom har samma pappa. Alltså finns det inga garantier att Lalle är snäll för att han är släkt med Loop. Suck....

Med detta i åtanke kanske jag borde återgå till att tröstäta lite glass. Eller värma mig under täcket. Eller äta glass under täcket? Either way, talk to you soon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar